Als je lichaam zijn grenzen gaat aangeven, vergeet dan niet om te luisteren.

Massagetherapie

Er is een verschil tussen massage voor ontspanning en massage voor het behandelen van klachten. Een goede massagetherapie behandeling kan triggerpoints (spierverkrampingen) oplossen, bindweefselstructuren soepeler maken en de doorbloeding verbeteren. Dit kan na de eerste behandeling al meteen een positief resultaat opleveren.

Veel mensen blijven te lang doorlopen met een pijnklacht, waardoor de klacht meestal verergert en uitbreidt. Door de pijn ga je vaak ook anders staan en lopen. Andere spieren gaan de verkeerde houding compenseren, waardoor deze spieren overbelast raken.

Ik gebruik verschillende massagetechnieken om klachten effectief te behandelen:

  • Bindweefsel(fascia)massage,
  • Voetreflex
  • Klassieke massage
  • Holistic Pulsing
  • Mindfulness massage
  • Sportmassage
  • Acupressuur
  • Lymfedrainage
  • Haptonomische massage
  • Lomi Lomi
  • Ontspanningsmassage
  • Klankschaal
  • Raindrop massage
  • Triggerpointtherapie
  • Triggerpoint reset technieken

Chronische pijn

Pain measurement scale 0 to 5, mild to severe. Assessment medical tool. Arch chart indicate pain stages and evaluate suffering.Emotional faces with smile,neutral and sad. Vector illustration clipart

Heb je al jarenlang last van pijnklachten?

Ben je overal al geweest en heb je ervaar je slechts tijdelijk verlichting van je klachten?

Herken je een aantal van deze punten?

• Je hebt niet elke dag evenveel pijn.

• Zelfs gedurende de dag kan je pijn wisselend zijn, bijvoorbeeld 's avonds meer pijn dan 's ochtends.

• Je pijn kan van plaats veranderen, al is het maar een beetje.

• Je ervaart meer pijn in perioden van stress en bij negatieve emoties.

• Je hebt pijn bij bepaalde activiteiten zoals lopen, staan, liggen of zitten.

• Alleen het denken aan deze activiteiten kan al pijn triggeren.

• Een warme douche of een pittenkussen verlicht de pijn.

• Of juist kou voelt goed, zoals een icepack.

• Je hebt een diagnose gehad, maar geen oplossing.

• Door de jaren heen heb je meerdere klachten gehad, zoals prikkelbare darm syndroom, tennisarm, frozen shoulder, lage rugpijn, hoofdpijn, blessures, ontstekingen en/of psychische klachten.

• Herken je enkele van deze karaktereigenschappen bij jezelf: perfectionistisch, gedreven, ambitieus, religieus, spiritueel, hoog gevoelig, extreem zorgzaam voor anderen, gevoelig voor kritiek, kritisch naar anderen, pleasend gedrag vertonen, piekeren?

• Er is tegen je gezegd dat je er maar mee moet leren leven.

• Je twijfelt of deze conclusie wel klopt en denkt dat er wel een oplossing moet zijn.

 

 

 

bulging disc onderzoek

Chronische pijn vereist een andere aanpak dan klachten die je nog niet zo lang hebt. Als je in de tuin gewerkt hebt of een week intensief hebt geklust, is die pijn van een andere orde dan jarenlange chronische pijn.

De meeste chronische klachten zijn op te lossen, maar vaak niet met alleen behandelen. Dat heb je vast gemerkt als je al jaren bij verschillende behandelaars bent geweest. Ik ben gespecialiseerd in chronische pijnklachten en bied hier passende therapie voor.

 

Wat kan de oorzaak van je pijn zijn?

Niet voldoende bewegen kan een oorzaak zijn. Ons lichaam is gemaakt om te bewegen. Hele dagen op een bureaustoel doorbrengen is niet bevorderlijk voor je lichaam. Te eenzijdig bewegen, zoals altijd alleen maar hardlopen, traint niet voldoende de spieren die je dagelijks nodig hebt. Ongezonde voeding kan een rol spelen in het ontstaan van klachten of het in stand houden daarvan.

De nr. 1 factor in het ontstaan van klachten is je psychische/emotionele gesteldheid. Meer dan 90% van alle chronische pijnklachten is psychosomatisch, lichaam en geest zijn er beiden bij betrokken. Dat betekent niet dat je op dit moment stress hoeft te ervaren. De emoties en stress zijn vaak jaren geleden begonnen en je lichaam geeft met pijnsignalen aan dat je er misschien nog iets mee mag doen.

Dit klinkt misschien vaag, ik geef je een paar voorbeelden:

Cliënt T. kwam bij mij omdat hij al 30 jaar (!) pijn in zijn onderrug had. T. fietste, ging naar de sportschool, leefde best gezond, maar toch had hij dagelijks pijn. Dat belemmerde hem om te werken in de tuin en om lange wandelingen te maken, want dat ging niet. Tijdens ons gesprek gaf hij toe dat hij in zijn jeugd en jong volwassen leven lange tijd boos is geweest op zijn vader, vanwege zijn dominante houding. T. kreeg altijd het gevoel dat hij niet slim genoeg was, waardoor hij onzeker en perfectionistisch geworden was. Na 8 weken ‘huiswerk’ en gesprekken, kwam T. blij vertellen dat de pijn zo geminimaliseerd was, dat hij alles weer kon doen. Zijn gezin had bovendien ook gemerkt dat hij vrolijker, relaxter en minder perfectionistisch was.

Cliënt M. kwam bij mij vanwege een frozen shoulder. Ze had er al een paar maanden last van. Er was haar verteld dat dit wel drie jaar kon gaan duren en dat er niets aan te doen was. Omdat een frozen shoulder de schouder ontzettend beperkt in zijn bewegingen, zijn we begonnen met massagetherapie, om de boel soepel te houden. Toch vroeg ik haar naar de omstandigheden van haar leven voordat ze de klacht kreeg. Het bleek dat ze jarenlang mantelzorger was voor haar moeder. Door een medische fout heeft haar moeder onnodig geleden en is wellicht ook voortijdig overleden, volgens M. Ze kon er nog steeds boos over worden als ze er over vertelde. Na twee maanden therapie was haar schouder bijna terug op het normale niveau en is haar 2 jaar frozen shoulder bespaard gebleven.

Cliënt S. had al twee jaar last van heftige onderrugpijn. Ze had ‘alles’ al geprobeerd en had een afspraak gemaakt in het ziekenhuis. Waarschijnlijk gingen ze iets doen om de zenuwen te blokkeren, om zo de pijn te stoppen. Ik bood haar aan om eerst een keer bij mij te komen. Na de eerste behandeling appte ze me en vertelde dat ze die nacht voor het eerst in twee jaar weer op haar rug had kunnen slapen. De afspraak in het ziekenhuis had ze afgezegd. Ik heb haar nog een aantal keren behandeld en we hebben besproken wat psychisch belemmerende factoren waren in haar leven. Haar leven stond voornamelijk in het teken van anderen. Als ze anderen blij kon maken, dan was zij ook blij. Daarmee cijferde ze zichzelf volledig weg en dat riep, onbewust en terecht, innerlijke boosheid op. De oplossing? Gerichte lichamelijke beweging en meer rekening houden met wat ze zelf wil.

 

 

Disk degeneratie

Heb jij geen onderdrukte emoties?

Veel mensen denken dat van zichzelf, dus dat is niet raar. Onderdrukte emoties zijn echter vaak zo diep weggestopt door je brein, dat de herinnering er aan ook weg is. Je brein heeft ooit besloten dat bepaalde emoties te heftig waren voor dat moment en heeft een overlevingsstrategie ingezet. En je hoeft hier niet per se te denken aan misbruik of mishandeling, hoor. De eerste keer dat jij als kind het gevoel kreeg dat je het niet goed doet, is al reden genoeg voor je brein om in paniek te raken en die emotie weg te stoppen. Goed bedoeld, maar op dit moment in je leven is het niet handig meer. De spanning die voorkomt uit de onderdrukking van emoties, veroorzaakt verkramping en daardoor pijn.

Chronische pijn door trauma?

Je lichaam en je brein werken samen, dat is ondertussen wel duidelijk. Emoties worden niet alleen onderdrukt door je brein, maar kunnen zich ook opslaan in je lichaam. Het komt wel voor dat mensen in een yogales ineens emotioneel worden. Bepaalde spieren en weefsels worden gestretcht, waardoor  vastgezette emoties getriggerd worden. Dat gebeurt soms ook tijdens een massage. Vooral massage van de buik, middenrif en borst kan ruimte geven aan emoties die na lange tijd geuit mogen worden. Een traumatische gebeurtenis kan zo’n schrikreactie veroorzaken in het lichaam, dat het lichaam in de alarmstand komt te staan. Er is constante alertheid en spanning, vanwege de angst dat zoiets nog een keer kan gebeuren. Dit kan onverklaarbare pijnen veroorzaken. Voor degene die dit soort chronische pijnen heeft is dat erg frustrerend, omdat het vaak niet (h)erkend wordt. Het is niet zo dat bepaalde gebeurtenissen per definitie traumatisch zijn. Dat is individueel bepaald. Iedereen reageert anders. Een zware bevalling, een gewapende overval, een verkrachting, een auto-ongeluk kunnen aanleiding zijn voor het lichaam om heftige emoties vast te zetten in het lichaam.

 

Is er een oplossing voor chronische pijn?

Ja, die is er in de meeste gevallen gelukkig wel. Zelfs als je verteld is dat je er mee moet leren leven. Je ergste vijand ben je zelf, als je gelooft dat er niets meer aan te doen is. Ook als je zelf niets wilt doen en alleen maar behandeld wilt worden, zou ik je niet aanraden om mijn hulp in te roepen voor deze klachten.

Ik kan namelijk alleen maar iets doen voor een beperkte groep mensen met chronische pijn en dat zijn de mensen die er alles voor over hebben om zichzelf te helen.

Programma: Heel je eigen pijn!

Ik leer je alles wat je weten moet om van je pijn af te komen. De kennis en inzichten die ik gebruik zijn samengesteld uit de beste behandelmethodes die er momenteel zijn. Wereldwijd passen steeds meer artsen en therapeuten deze inzichten toe, waardoor duizenden mensen al positieve resultaten hebben bereikt. Veel van deze mensen hadden te horen gekregen: “Leer er maar mee leven.” Gelukkig twijfelden zij aan deze uitspraak en bleven ze zoeken naar een oplossing.

Als jij jezelf herkent in wat je hierboven allemaal gelezen hebt, is de kans groot dat dit programma je leven compleet verandert. Het heeft mijn werk als therapeut ook compleet veranderd. Ik kan nooit meer op de oude manier naar klachten kijken en ik nodig je uit om jezelf dit ook te gunnen.

Wat gaan we tijdens het programma doen?

  • Het inventariseren van je klachten, nu en vroeger.
  • De meest voorkomende oorzaken van chronische pijn en welke oorzaken bij jou van toepassing zijn.
  • Verrassende inzichten m.b.t. ziekte en gezondheid. Een diagnose zegt niets over hoe jouw klachten zich uiten en wat de onderliggende oorzaak is.
  • Onderzoeken van onbewust gedrag, patronen en overtuigingen die tot je klachten hebben geleid. Bereid je voor op een avontuurlijke zoektocht naar jezelf!
  • Verkennen van omgeving en relaties die belemmerend werken voor het herstel en/of ooit een rol speelden in het ontstaan van de klachten. Denk hierbij ook aan eventuele invloeden vanuit de jeugd of vorig leven.
  • Het resetten van de chronische-pijn-cirkel.
  • De beste hulpmiddelen die er zijn op het gebied van chronische pijn: meditaties, zelfhypnose, bewustwording en schrijfoefeningen.
  • Wat je voortaan moet onthouden om pijnvrij te worden en te blijven, zonder afhankelijk te zijn van behandelaars.
  • Zelfzorg. Tips, tools en huiswerk om de regie over je leven te pakken en ervoor te zorgen dat je je resultaat ook blijft behouden.

 

Gun jezelf een beter leven. Een pijnvrij leven.

Dit programma doe ik alleen met mensen die er echt resultaten uit kunnen halen. Als je interesse hebt, stuur me dan een mailtje. Ik stuur je dan een aantal vragen om te kijken of dit programma geschikt is voor jou.